Lukten av ugler i mosen?

Posted: February 26, 2010 in News

Det har vært mye snakk om spillet “Heavy Rain” i det siste. Jeg hadde store planer om å gå til anskaffelse av dette, inntil det slo meg at jeg ikke lenger har en PS3. Doh!

Heavy Rain skal være en interaktiv opplevelse, der det du gjør er avgjørende for den videre handlingen. Settingen er jakten på en seriemorder og hans siste offer, noe som ene og alene gir meg deilige grøsninger, skapskrekkfan som jeg er. Skapeten av spillet, David Cage, har uttalt at han tror den grafiske kvaliteten på spill vil være som “Avatar” om 15 år. Om dette stemmer eller ikke vil vise seg, men uansett tror jeg spillverdenen går en spennende tid i møte.

Men hvor langt skal det gå? Jeg husker at i Sci-Fi filmen “Minority Report” kunne du koble deg til en maskin og få opplevelser gjennom denne- f eks kaste deg utfor et stup, fly til værs eller oppleve å være det motsatte kjønn. Alt mens du egentlig satt trygt i en stol i en stor spillehall. Tenk å kunne faktisk gå inn i WoW og være med på en bossfight på “virkelig”, med alle sanseinntrykk og følelser det bringer med seg? Men om dette skulle være en mulighet, er nok ikke dette innen 15 år, og antagelig ikke noe jeg vil få muligheten til å få med meg heller.

Derimot finnes det en gruppe forskere som tilnærmer seg tanken, om ikke annet. En gjeng ved universitetene i York og Warwick i England holder nemlig på å utvikle Virtual Cocoon, og jeg siterer: “En hjelm som kan stimulere fem sanser samtidig – syn, hørsel, lukt, smak og berøring. Luktene lages elektronisk i hjelmen, som også kan sørge for smak og berøring.

Hvor kul ser du ikke ut i denne snasne saken!

Vil dette si at vi kan få gleden av å nyte en Roasted Salmon i WoW, kjenne den fruktige smaken av manadrinks? Vil vi kjenne duften av svidd metall når Onyxia blåser sin vrede av ild? Eller kunne klappe en liten kanin som løper rundt i Elwynn Forest og føle den myke pelsen under håndflatene? Antakelig ikke, men tanken er voldsomt fascinerende. Selv om Festergut sikkert ikke lukter roser og nypete når han spyr gørr utover hele rommet. Hva synes du? Er dette å gå for langt, eller er det den nye (spill)framtiden?

Comments are closed.