Dommedag og meteorer

Posted: November 25, 2009 in When afk
komet

Nå har jeg slurvet fælt med blogging, men har vært litt filmnerd i det siste. Gikk og så “2012” på kino. Som nevnt tidlige, er katastrofefilmer noe jeg ikke kan få nok av. Elsker dem. 2012 inneholdt både oppbryting av jordskorpe, tsunamier og plutselig aktive vulkaner. Det var ikke bare fokus på USA, men selvfølgelig mest. Slike filmer pleier å inneholde enten en veldig sympatisk president med en slesk visepresident, eller så er det presidenten som er slesk og visepresidenten den som må saken i egne hender. I 2012 er det det første som gjelder, men det ødela ikke filmen likevel, for det ble lagt fokus på så mye annet.

Det har vært mye snakk om at Mayakalenderen slutter i desember 2012, og at ragnarokk / appokallypse / dommedag, you name it, vil inntreffe denne dagen, noe som filmern handler om. Selv er jeg ikke voldsomt skremt. Ikke ennå. MEN jeg er voldsomt skremt for miljøet, særlig etter å ha sett “En ubehagelig sannhet”. Jeg tror absolutt at vår miljøforurensning vil få konsekvenser. Men la oss håpe de ikke ender som i 2012.

Nå er det ikke slik at jeg sitter og fryder meg overandres ulykke i filmer hvor jorda går under, det er heller de voldsomme naturkreftene som fascinerer og skremmer meg. Tidligere i år var jeg en natt ute og kjørte nede i Syd- Sverige. Våre naboer har ikke opplyste motorveier slik som vi har, så det var beksvart rundt meg, og ingen andre biler i sikte. Jeg var på toppen av en lang og slakk bakke foran meg, og med ett så jeg noe forman meg på himmelen, det fløy i bue og jeg fulgte den fra frontruten i bilen. Det så ut som en rakett, og jeg lurte på om det var militære anlegg i nærheten, da himmelen plutselig ble opplyst av et fantastisk sterkt blått lys. Det var som on noen hadde skrudd på en bryter, og det varte i noen sekunder før alt ble mørkt igjen.

Da jeg kom hjem, leste jeg på nettavisene at det var en meteor. Ikke mange var ute på denne tiden av døgnet slik at de fikk sett den, og jeg tviler på at jeg kommer til å se noe slikt igjen i resten av mitt liv. Føler meg priviligert som fikk oppleve dette synet.

Her er en video av meteoren som ble foreviget av et overvåkningsskamera. Har du sett noe eksepsjonelt eller uvanlig i naturen?

Comments are closed.