Open a ticket!

Posted: November 12, 2009 in Around Azeroth

God kveld! Har du noen gang måttet kontakte en GM i WoW? Og da mener jeg ikke en guild master, men en game master, altså en som jobber for Blizzard. Det har jeg, tre ganger. En gang solgte jeg en trinket ved feil og ville ha den tilbake. Ikke noe problem. Så kjøpte jeg en mount jeg hadde fra før og spurte om jeg kunne returnere den. Absolutt! Siste gangen disenchanted jeg min egen hjelm uten å mene det. Hjelmen kom tilbake i posten. Jeg har altså bare gode erfaringer med GM'er, selv om alt dette har vært min egen feil rett og slett fordi jeg er klønete. Alle GM'ene har i tillegg vært morsomme, skrevet til meg i rollespillstil, summonet meg til rare steder eller kommet med vitser. Me like!

gmsummon

Å kunne jobbe med å spille WoW høres jo ut som drømmen for meg. Få betalt for å drive med noe du synes er moro… Men hvordan er det egentlig å være GM? Blir man lei etter en stund? Mister man interessen for spillet? Eller er det rett og slett drømmejobben? Eneste måten å finne ut dette på var jo å spørre en GM, og her kan dere se hva han / hun svarte:

Q: Hvordan havnet du i denne jobben?

A: Etter at jeg var ferdig på universitetet var jeg arbeidsledig en stund og i den perioden spilte jeg mye WoW mens jeg søkte på jobber i alle retninger uten å helt vite hva jeg var på jakt etter. Ved en tilfeldighet kikket jeg på Blizzard sine sider og så at de hadde åpne stillinger som både Game Masters og en del andre ting, så jeg sendte inn en søknad med innstillingen “hvorfor ikke”. Gjett om jeg satt middagen i halsen når de ringte! “Hi, this is from Blizzard Entertainment” o.O

Q: Hvordan ser en vanlig arbeidsdag/natt (?) ut for deg?

A: En vanlig arbeidsdag for min del er et 11 timers kveldsskift, jobber lange dager men har bare 4 arbeidsdager per uke. Jeg kommer vanligvis på jobb klokka halv fire, starter opp alt av programmer og slikt og deretter er det å svare på spørsmål som best jeg kan.

Q: Hva er bra med jobben?

A: Det beste med denne jobben er definitivt at jeg jobber med noe jeg virkelig er intressert i. Ikke bare WoW i seg selv, men kundeservice for et produkt jeg virkelig vet noe om og er intressert i hvordan det går med. Å flytte ut av Norge var litt skummelt, men jeg trives utrolig godt og jeg har møtt mange festlige folk her, så jeg angrer ikke ett sekund!

Q: Hva er mindre bra med jobben?

A: Mindre bra med jobben er vel at man kanskje får et litt skjevt bilde av de som spiller, i og med at man får jo for det meste bare høre fra de som har problemer. Det er også mange som lurer på om ikke jeg blir lei av WoW i og med at jeg jobber med det og spiller på fritiden i tillegg, men merkelig nok så funker det ikke helt sånn. Vi sitter ikke og raider på jobben, spiller ikke våre private characters eller farmer på en skjerm og jobber på en annen. 😉

Det har nok forandret litt på spillet i og med at å holde meg oppdatert på hva som skjer har blitt en del av jobben fremfor et besøk på mmo-champion når jeg følte for å se hva som var på gang, men jeg levler fremdeles like mange alter, raider når jeg kan og banner når jeg beveger meg inn i PvPens verden. Mye er fremdeles det samme. 😉

Q: Hvilkne spørsmål / problemer er det det går mest i?

A: Det går ofte i spørsmål som folk kunne ha svart på selv med et kjapt besøk på wowhead eller et google søk, for å være ærlig. Mye om hvor man finner noe, hva dropraten er eller hvordan man gjør ferdig en quest. Kommentarene på wowhead er uvurderlige for alle GMs, tro meg! Ellers er det mange som har kjøpt noe feil og vil ha igjen emblems/honor, noe det nye refund systemet har hjulpet masse med, så det er vi kjempefornøyde med!

Det samme går for det nye loot swap systemet, vi er alle store fans. 😉 Ellers har du den triste siden av det, folk som har blitt hacket. 😦 Jeg kan ikke stresse mye nok hvor viktig det er å ikke følge linker du blir hvisket i spillet eller å logge inn med kontonavn og passord noe annet sted enn på http://www.wow-europe.com eller på selve spillet. Og hvis det først skjer at du blir hacket, vær sikker på at du har fjernet eventuelle keyloggers før du gjør noe annet (masse tips om hvordan du gjør dette på de offisielle forumene). Å bli hacket igjen er ikke morsomt, og det skjer veldig ofte, trist nok.

Q: Hvem passer til å være gm? Hva kreves for denne jobben?

A: Det viktigste for meg i jobben er tålmodighet, definitivt. Siden jeg jobber med engelsk support og på langt nær alle med problemer er engelske er det viktig å være tålmodig og la folk forklare hva som er problemet selv om det kan ta litt tid eller man må spørre på flere forskjellige måter. Det samme gjelder når jeg forklarer hvordan noe kan løses, å være sikker på at den i andre enden ikke bare nikker og smiler, men faktisk skjønner hva jeg har sagt.

Å ikke bli frustrert når noe tar tid (eller ikke vise det i alle fall!), å virkelig være intressert i spillet og i å hjelpe folk samt å ha god kunnskap om det, det er viktig. Hvordan skal du kunne hjelpe noen som sier at feral spirits er bugget hvis du ikke vet hva de er?

Av formell utdannelse er det kundeservice som er mest aktuelt, men å være GM er rett og slett ikke noe jeg kan forestille meg at noen vil eller kan gjøre uten å spille og ha interesse av spill generelt.

Q: Trives du?

A: Personlig stortrives jeg. Jeg kan geeke med spill og skylde på jobben! Det er tross alt ikke bare WoW det går i for min del, jeg er fremdeles en stor fan av Diablo II (nei, jeg vet ikke når 3 kommer, men når det gjør det er jeg en av de første til å veive med visaen for å få det!), jeg morer meg med Sims 3, Sacred, Drømmefall og en masse andre.

Har prøvd Aion og Champions Online, men ingen av de fenget meg sånn veldig så det ble ikke noe mer en litt prøving. Jeg bor sammen med to andre GMs, og mitt team fra jobben er veldig sosiale, vi griller, drar ut og spiser, drar på kino eller stikker ut for å ta en øl mer eller mindre hver helg.

Hvis jeg kan anbefale noe lesestoff må det være denne siden, ta en kikk og vurder så om du er helt sikker på at du ikke gidder noen ekstra dailies eller timer med quests: http://www.wow-europe.com/en/info/faq/antigoldselling.html

Embrace your inner geek folkens! o/

Tusen takk for svarene, dette er en av mange superkule GM'er som bidrar til å gjøre spillet enda bedre 🙂 Dersom noen har noen spørsmål til GM'en kan dere legge det inn i kommentarfeltet, så er det kanskje mulig at jeg kan greie å skaffe svar 🙂

gmchat

Comments are closed.