Heller naken enn med pels

Posted: August 24, 2009 in When afk

old

Da jeg var liten hadde min mamma en pels. Den var stor, fluffy og brun, og det føltes trygt å lene seg inntil den og snuse inn duften av pelslukten blandet med parfymen hennes. Jeg var liten og trodde at verden var god, og lite tenkte jeg på hva som lå bak pelsen, og på hvor mange dyr som måtte lide for litt ekstra varme og muligens litt ekstra prestisje.

Det var dengang. Jeg får tårer i øynene når jeg leser reportasjer om oppdrettsfarmer der dyrene lider, slik som både VG, DB og Aftenposten (og sikkert flere) har skrevet om de siste dagene. Flere av dyrene skal, ifølge dyreaktivister som har besøkt opprettsfarmene, ha gått rundt med åpne sår
og avrevne ben. Dette gjelder oppdrettsfarmene i Norge, enda vi er det landet i Europa med den mest omfattende dyrevernsloven. Om bildene om disse forholdene gir meg tårer i øynene, skal jeg ikke engang gå inn på hva videoer og bildersom er tatt f eks i visse asiatiske land gjør med meg. Jeg vil ikke poste noen slike videor her, fordi de såpass groteske at mange ikke ønsker å se dem, noe jeg respekterer. De er uansett ikke vanskelige å finne på nettet.

I WoW har jeg en hunter som til tider er en aktiv skinner. Leather selger godt, og man kan lage utstyr ut av det. Jeg har i visse tilfeller tenkt på at det kanskje er dobbeltmoral når jeg er såpass imot dyr som holdes i oppdrett for pelsens skyld, men det er et spill, og det er faktisk ikke ekte dyr, det er pixler. Det er lett å sitte og kritisere pelsbruk, jeg skulle gjerne gjort mer, men det er ikke så lett å vite hvordan man kan hjelpe uten å bryte loven (for å lenke seg fast, bryte seg inn for å slippe ut dyr etc er jo ikke lov). Jeg har støttet forskjellige tiltak med penger, jeg har skrevet under på protestbrev og jeg vil iallefall ikke selv gå med en pels. Jovisst ser det fint ut, men da er det vel bare å velge en syntetisk en? Mange kommer med argumentet om at mennesker har brukt pels siden vår opprinnelse, og det er sant, men vi bodde også i huler og levde ikke lenger enn til 35 fylte år. Verden har utviklet seg, og vi behøver ikke lenger bruke ekte pels for å holde kulda ute.

Jeg regner med at nå som vinteren kommer, vil det bli mange pelskledde mennesker å se utendørs. Det er fint lite jeg kan gjøre med det, og jeg må jo også respektere andres ønsker. Men jeg håper at flere og flere tenker over hvor dyrene fra dette plagget kommer fra, og hvordan pelsen er laget. Jeg har lest om pelser som er laget fra dyr som allerede er døde, og jeg kan ikke se noe galt i dette, det er jo ikke plagget, men behandlingen de lidende dyrene jeg er imot. De siste to årene er forresten 70 norske butikker som tidligere solgte pels lagt ned.  Og for ordens skyld; ettersom vi med tiden har fått mer informasjon om bakgrunnen for pelsbruk, kan jeg med glede fortelle at den gamle pelsen til min mor ikke finnes lenger.

Det føles som et lite skritt i riktig utvikling for meg.
finalfur

Comments are closed.