Ni Hao!

Posted: August 3, 2009 in Around Azeroth

Definition “Goldseller”: A person who collects in-game currency in a Massively Multiplayer Online Role-Playing Games (MMORPG) for the purpose of selling it to other players for real world currency.

Jeg har ikke blogget på noen dager ettersom jeg har vært borte. Nå er jeg tilbake, men i feriemodus, så kommer til å gå litt i rykk og napp den nærmeste tiden. Men jeg skal iallefall gjøre så godt jeg kan 🙂

Jeg kan ikke kontrollere hvilkne annonser som legger seg på bloggen min, men jeg har merket at mange av dem er for powerleveling og for sider der du kan kjøpe WoW gull. Jeg har aldri kjøpt virtuelt gull, men jeg får tilbud om det sånn ca hver dag. Først pleide det å være level 1 warriors som stod og spammet i Stormwind eller Ironforge. Så kom det whipers med henvisninger til hjemmesider av spillere som logget av sekundet etter. Nå er det som regel whispers liknende dette:

“Hi m8, u there?”, slik at man tenker at det er noen man kjenner og svarer. Også dette pleier å være level 1 karakterer i Elwynn Forest, så da er det jo lett å lukte lunta. En gang svarte jeg “no thanks, not interested” på et slikt whisper engang, hvor goldselleren spurte hvordan jeg visste at han/hun prøvde å selge meg gull. Det endte med at denne personen fortalte meg at det å være goldseller var et ensomt yrke, at hun (hun sa iallefall at hun var en “hun”, men hvem vet) ble lei seg av alle skjellsordene hun fikk etter seg, at hun het Emma og kom fra Kina (hmm, når ble Emma et kinesisk navn?), og sendte meg en hel del kinesiske fraser som “god kveld”, “jeg er sulten” og “hyggelig å treffe deg”. Opplevelsen var rett så surrealistisk, men etter dette fikk (og får fortsatt) jeg en haug med spam i WoW mailboksen om diverse tilbud, rabattkoder etc, så jeg skulle antakelig ikke vært så snakkesalig.

Jeg liker tall, og det er tydeligvis 400 000 mennesker i Kina som jobber med å selge virtuelt gull for ekte penger. Dette er som sagt bare i Kina, og det reele antallet skal være noe slikt som 1 000 000, med omtrent 60 000 firmaer som ansetter folk for å drive med goldselling (Kilder:http://www.eurogamer.net).

gold
Kinesiske goldsellers i arbeid

I det siste har jeg lagt merke til at goldselgerne tyr til mye kreativitet for å få solgt gullet sitt og reklamert for hjemmsiden sin, f eks slik de dør i formasjoner byene, sånn at de døde kroppene danner bokstaver og setninger:

goldsellers
Døde goldsellers i Stormwind. Resten av bildet er klippet bort da jeg ikke vil drive egen reklame 🙂

Det er forbudt å selge og kjøpe gull, men det virker ikke som om noen lar seg stoppe av den grunn. Hvordan føles det egentlig å være goldseller? Er det et ensomt og utskjelt liv, slik som “Emma” fortalte? Dette ville jeg finne ut av selv, så jeg utga meg for å være goldseller i Stormwind, med håp om å ikke bli rapportert. Første forsøk:

sunbeard

Jeg endte opp på ignore, men det kan jeg tåle. Andre forsøk:
goldsellers2

Der endte min korte karriere som goldseller, og jeg tror jeg hadde blitt litt koko i hodet av å skulle jobbe med dette hver dag 🙂

Jeg har egentlig ikke noe imot at folk verken selger eller kjøper gull, men om jeg så hadde kjøpt så vet jeg ikke helt hva jeg skulle brukt pengene på, da jeg har gear som stort sett er bedre enn det som er å få kjøpt for gull. Det eneste jeg kan komme til å tenke på er Reins of the Spectral Tiger som jeg alltid har ønsket meg. Denne blir nemlig binds when equipped fra og med neste patch, så de som får koden på et gamecard kan selge den på auction house! Jippi! 😀 Hva synes du selv om goldsellers og det å kjøpe virtuelt gull? På bildet  ser du noen som benytter seg av sjansen og har det litt moro med goldsellerne.
goldsellers3

Comments are closed.